Συνέντευξη: Ευανθία Γαϊτανίδου, υποψήφια Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων

Συνένετυξη: Ευανθία Γαϊτανίδου, επικεφαλής της Αντικαπιταλιστικής Αριστεράς στα Ιόνια

Η Ευανθία Γαϊτανίδου, υποψήφια περιφερειάρχης στα Ιόνια Νησιά, είναι οικονομολόγος, με πολυετή ενεργό παρουσία στο αριστερό και εργατικό κίνημα στη Κεφαλονιά. Μίλησε στο Πριν για τις διεκδικήσεις των κατοίκων των νησιών και για την πάλη για τη διαγραφή του ληστρικού τοκογλυφικού χρέους και όλων των εφαρμοστικών νόμων, την κρατικοποίηση των Τραπεζών και τη ρήξη με την ΕΕ.

Απαραίτητη η άμεση συμμετοχή του λαού!

Ο Καλλικράτης αποτελεί τον βραχίονα επιβολής της αντιδραστικής πολιτικής του κεντρικού αστικού κράτους στις τοπικές κοινωνίες.

Η παρέμβαση της Αντικαπιταλιστικής Αριστεράς στην Περιφέρεια των Ιονίων, συμπληρώνει τέσσερα χρόνια. Πώς αποτιμάτε την παρουσία σας τόσο εντός, αλλά κυρίως εκτός Περιφερειακού Συμβουλίου:

Την τετραετία που μας πέρασε είχαμε εκλέξει έναν Περιφερειακό Σύμβουλο και αναπτύξαμε σημαντική δράση εντός και εκτός Περιφερειακού Συμβουλίου για ζητήματα που σχετίζονται με το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας , τις ιδιωτικοποιήσεις, τα ζητήματα παιδείας, υγείας και κοινωνικών υπηρεσιών, την παραχώρηση δημοσίων εκτάσεων σε ιδιώτες. Δώσαμε μάχες κατά του ρατσισμού και του φασισμού και συμπαρασταθήκαμε στους εργαζόμενους στην ΕΡΤ (η ΕΡΑ σε Ζάκυνθο και Κέρκυρα εκπέμπει ακόμα). Αποτρέψαμε την παραχώρηση μεγάλων εκτάσεων σε νταμάρι στην Ζάκυνθο. Μετά από παρέμβαση μας σε συνεργασία με μαζικούς φορείς εξασφαλίσαμε ένα σημαντικό κονδύλι για τη λειτουργία του νοσοκομείου Ζακύνθου.

Πού θα δώσετε βάρος για την αναβάθμιση της πολιτικής σας παρέμβασης το επόμενο διάστημα;

Το επόμενο διάστημα θέλουμε να εκλέξουμε ξανά Περιφερειακό Σύμβουλο και να οργανώσουμε πιο καλά την παρέμβαση μας με επιτροπές διαφόρων θεματικών ενοτήτων και με συντονισμένες ενέργειες σε όλα τα νησιά.

Τα Ιόνια νησιά είναι γνωστά για τη φυσική τους ομορφιά. Ο τουρισμός προβάλεται ως η λύση για το ξεπέρασμα της κρίσης. Από την εμπειρία σας τι σημαίνει «καπιταλιστική ανάπτυξη» με κέντρο τον τουρισμό;

Στα νησιά μας υπάρχουν μεγάλα και μεσαία ξενοδοχειακά συγκροτήματα και ενοικιαζόμενα δωμάτια. Τα τελευταία χρόνια έχουμε ανάπτυξη του τουρισμού των κρουαζιερόπλοιων, που είναι κινητές πολιτείες και προσφέρουν τα πάντα στο πακέτο τους. Οι τουρίστες επισκέπτονται τα νησιά για λίγες μόνο ώρες και ως εκ τούτου αφήνουν λίγα χρήματα στην τοπική αγορά.

Ο τουρισμός των all exclusive υπηρεσιών αποτελεί πληγή για την οικονομική ζωή του τόπου διότι οι μεγάλες μονάδες καταστρέφουν το περιβάλλον και προμηθεύονται προϊόντα σε χαμηλές τιμές έξω από την τοπική αγορά των νησιών. Πολλές φορές οι εργαζόμενοι τους έρχονται μέσω γραφείων ενοικίασης από άλλες χώρες, αμείβονται με μισθούς πείνας, με πολύωρα συνεχόμενα ωράρια, χωρίς ρεπό και ασφάλιση, τα δε χρήματα που αποκτώνται μέσω της μεγάλης αυτής εκμετάλλευσης βγαίνουν στο εξωτερικό, αφήνοντας ψίχουλα στην τοπική οικονομία και άνοδο της ανεργίας.

Η ανάπτυξη του τουρισμού ως η μόνη λύση είναι επικίνδυνη για την τοπική κοινωνία διότι στην περίπτωση που συμβεί κάποιο απρόοπτο γεγονός (πχ πτώχευση κάποιου μεσάζοντος) μπορεί να καταστραφεί ολόκληρη περιοχή και όχι μόνο οι απασχολούμενοι με τον τουρισμό.

Είμαστε υπέρ της ανάπτυξης του τουρισμού με μικρές ξενοδοχειακές μονάδες πλήρως εναρμονισμένες με το περιβάλλον προσφέροντας υψηλές υπηρεσίες και πολιτιστικές ανταλλαγές στους πελάτες τους, με προσιτές τιμές που να απευθύνονται στην μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων εντός και εκτός Ελλάδας. Παράλληλα, πιστεύουμε πως πρέπει να υπάρξει ανάπτυξη στα νησιά και άλλων οικονομικών δραστηριοτήτων όπως η γεωργία και η κτηνοτροφία.

Πρόβλημα ιδιαίτερης σημασίας για την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων είναι η συγκοινωνία μεταξύ των νησιών. Ποια κατάσταση επικρατεί και ποια η συμβολή των έργων που συγχρηματοδοτήθηκαν από την ΕΕ στη κάλυψη πραγματικών κοινωνικών αναγκών;

Αυτή την στιγμή η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων αποτελείται από πέντε νησιά με διαφορετικό οικονομικό επίπεδο ανάπτυξης και διαφορετικά προβλήματα. Ένα από τα βασικά προβλήματα είναι η ανύπαρκτη σύνδεση των νησιών μεταξύ τους. Γι’ αυτό τον λόγο οι πολίτες για να καλύπτουν τις ανάγκες τους, επικοινωνούν με το κοντινό τους αστικό κέντρο, που για την Κέρκυρα και την Λευκάδα είναι τα Ιωάννινα και για την Κεφαλονιά, την Ιθάκη, την Ζάκυνθο είναι η Πάτρα. Η Ιθάκη και το Ληξούρι επικοινωνούν με την υπόλοιπη Ελλάδα μ’ ένα δρομολόγιο την ημέρα και αυτό όταν το επιτρέπει ο καιρός. Αυτό γίνεται διότι δεν υπάρχουν χρήματα για να επιδοτηθούν τα δρομολόγια των πλοίων, ενώ επιδοτούνται οι ιχθυοκαλλιέργειες. Επίσης είναι γεγονός ότι στην τετραετία που πέρασε μικρό ποσοστό του ΕΣΠΑ απορρόφησε η Περιφέρεια, ποσοστό που κατευθύνθηκε κυρίως σε δρόμους και φιλαρμονικές.

Ο Καλλικράτης προβλήθηκε ως μια μεταρρύθμιση του κράτους που θα έφερνε πιο κοντά το θεσμό της «αυτοδιοίκησης» στους πολίτες. Πως αποτιμάτε την μέχρι σήμερα εφαρμογή του; Γιατί ζητάτε την κατάργηση του;

Κατά την άποψη μας ο Καλλικράτης αποτελεί τον βραχίονα επιβολής της αντιδραστικής πολιτικής του κεντρικού αστικού κράτους στις τοπικές κοινωνίες. Φροντίζει να αναπαράγει τις καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής μέσω ενός ασφυκτικού νομικού πλαισίου. Αυτό γίνεται με την γραμμή των ιδιωτικοποιήσεων των πάντων, την εκποίηση των ελεύθερων χώρων, την ανακύκλωση της ανεργίας με τους πενταμηνίτες - «ωφελούμενους» των 400 ευρώ και τη δημιουργία των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων από εργαζόμενους που απολύθηκαν, με την αναδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων προωθώντας τις απολύσεις προσωπικού ή την εκβίαση σε παραίτηση και την ελαστικοποίηση της εργασίας, με την μη διεκδίκηση των πόρων που προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Επιχορηγεί μόνο συγκεκριμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες ενώ δεν δίνει ούτε ένα ευρώ για κοινωνικές δαπάνες

Για όλους αυτούς τους λόγους ζητάμε την κατάργηση του Καλλικράτη και την αντικατάσταση του με ένα σύστημα πραγματικής τοπικής αυτοδιοίκησης που στο κέντρο του ενδιαφέροντος του θα έχει την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών, με χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό και την συμμετοχή του λαού με αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες. Για να γίνει πράξη αυτό όμως προϋπόθεση αποτελεί η διαγραφή του ληστρικού τοκογλυφικού χρέους και όλων των εφαρμοστικών νόμων, η κρατικοποίηση των Τραπεζών και των μεγάλων επιχειρήσεων, χωρίς αποζημίωση και με λαϊκό και εργατικό έλεγχο, η ρήξη με το ευρώ και την ΕΕ.

ΠΙΟ ΕΠΩΔΥΝΟΣ Ο ΕΓΚΕΛΑΔΟΣ ΛΟΓΩ ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΛΙΤΟΤΗΤΑΣ

Οι σεισμογράφοι της Κεφαλονιάς δεν λειτουργούσαν!

Προέρχεστε από την Κεφαλονιά, ένα νησί που κτυπήθηκε πρόσφατα από σεισμό. Πώς κρίνετε την ανταπόκριση του κρατικού μηχανισμού, στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι λόγω των συνεπειών του σεισμού;

Οι δύο πρόσφατοι σεισμοί που έπληξαν την Κεφαλονιά και κατά βάση την Παλλική, κατάστρεψαν την κοινωνική, εμπορική και οικονομική ζωή του τόπου, φέρνοντας στο προσκήνιο με εκρηκτικό τρόπο όλα τα προβλήματα που προϋπήρχαν. Πολλές κατοικίες, δημόσια κτίρια σχολεία, γηροκομεία λιμάνια, οδικό και υδρευτικό δίκτυο έπαθαν μεγάλες ζημιές, ο οικιακός εξοπλισμός σ’ όλα τα σπίτια καταστράφηκε εντελώς.

Το σχέδιο Ξενοκράτης δεν λειτούργησε. Οι πολιτειακοί παράγοντες προσπάθησαν στην αρχή να υποτιμήσουν το ζήτημα, στη συνέχεια η πασαρέλα υπουργών χρέωσε τον Δήμο με 11.500 ευρώ. Η καθυστέρηση ανακήρυξης του νησιού ως σεισμόπληκτο, ο μη συντονισμός των διαφόρων υπηρεσιών, η ασάφεια των μέτρων, η σαλαμοποίηση των προβλημάτων, η γραφειοκρατία και η ανικανότητα των δημοτικών και περιφερειακών αρχόντων δημιούργησαν ένα ασφυκτικό κλίμα. Στη συνέχεια η κυβέρνηση προχώρησε στην απαράδεκτη κατάργηση των επιστημονικά καθορισμένων συντελεστών υπολογισμού των ζημιών από τον σεισμό με το ΦΕΚ 455/ΤΒ 25-02-2014 (που εκδόθηκε ειδικά για αυτόν τον σεισμό) ώστε να δοθούν ελάχιστες αποζημιώσεις.

Οι ζημιές υπολογίζονται σε πολλές χιλιάδες ευρώ, ενώ η συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ θα δώσει ελάχιστα χρήματα μέσω της Περιφέρειας λόγω του μνημονίου. Οι διάφοροι επίδοξοι υποψήφιοι Περιφερειάρχες προτείνουν αξιοποίηση του ΕΣΠΑ, για την αποκατάσταση των ζημιών με αδύνατη έως και ελάχιστη δυνατότητα επιτυχίας.

Η αντιμετώπιση αυτή σχετίζεται με την πολιτική λιτότητας στις κοινωνικές δαπάνες (βλ. Πολιτική Προστασία) που εντείνεται διαρκώς;

Σαφώς. Η επί πολλά χρόνια πολιτική λιτότητας και το μνημόνιο επέτεινε τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από τους σεισμούς. Οι υπάλληλοι στις υπηρεσίες αποκατάστασης σεισμοπλήκτων βρέθηκαν σε καθεστώς διαθεσιμότητας ως πλεονάζον προσωπικό, οι σεισμογράφοι της Κεφαλονιάς δεν λειτουργούσαν για αρκετό καιρό, οι κοινωνικές υπηρεσίες υπολειτουργούσαν με προσωπικό σε επίσχεση εργασίας. Παρόλα αυτά αυτοί οι εργαζόμενοι στήριξαν τους γέροντες, τους ανάπηρους και βοήθησαν στους ελέγχους για την σεισμική αντοχή των κτιρίων. Υπάρχει σοβαρό κενό στο θέμα του προσεισμικού ελέγχου, ο οποίος δεν αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας. Γίνεται μόνο μετά από κάποιο σεισμό στα δημόσια κτίρια και όχι στα ιδιωτικά.

Ποια αιτήματα άμεσης ανακούφισης για τους εργαζόμενους της Περιφέρειας σας προβάλετε;

Αγώνας για μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους τους εργαζόμενους στην Περιφέρεια μας, σε συντονισμό με τους εργαζόμενους σ’ όλη την Ελλάδα. Όχι στους μισθούς πείνας, στην απλήρωτη, ανασφάλιστη, υπερεντατικοποιημένη εργασία των ξενοδοχοϋπαλλήλων που αποτελούν τον κύριο όγκο των εργαζομένων στα νησιά μας. Όχι στις απολύσεις, στις διαθεσιμότητες, στις υποχρεωτικές μετακινήσεις, στο σύγχρονο δουλεμπόριο ελπίδας των πεντάμηνων συμβάσεων μέσω ΜΚΟ με 440 ευρώ. Εναντιωνόμαστε στην τοπική και γενικότερα στην οικονομική ολιγαρχία, στην ανταποδοτικότητα, στις ιδιωτικοποιήσεις στις συμπράξεις Δημοσίου και Ιδωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), και στην ασυδοσία των μεγαλοεργολάβων. Πάλη για δημοκρατικά δικαιώματα, πάλη ενάντια στο φασισμό και ρατσισμό.

Συνέντευξη στην Ντίνα Χαριτάτου, εφημερίδα ΠΡΙΝ, 27/4/2014